perjantai 25. huhtikuuta 2014

Riga, några dagar med storasystern och "påsklovet"

Voihan blogihiljaisuus…Viime kirjoituksen jälkeen onkin ehtinyt tapahtua kaikenlaista. Tärkeimpänä pitää tietenkin mainita risteily random porukalla Riikaan, siskon vierailu Uppsalassa ja ”pääsiäisloma”. Ja kyllä- tämä teksti on aika pitkä, tsemppiä koko jutun lukemiseen, haha.

I'm on a boat- cruise to Riga
Eli siis lauantaina 12.4 suunnattiin suhteellisen isolla 40 hengen porukalla Uppsalan rautatieasemalta kohti Tukholman satamaa ja Riikaa. Aluksin pohdin ihan älyttömän kauan, että lähdenkö kyseiselle reissulle ollenkaan, kun kukaan kaveri ei oikein idealle lämmennyt. Päätin kuitenkin olla rohkea ja lähteä reissuun, vaikka tunsin porukasta etukäteen vain muutaman tyypin. Ihan kiva välillä tutustua uusiin ihmisiin pienen tauon jälkeen.  Koska olen aina (yleensä) ihan järkyttävän täsmällinen ja vähän liiankin, olin asemalla ensimmäisenä. Enhän mä tietenkään edes ollut varma että mihin sitä nyt pitikään kokoontua. No, mutta kun olin ensimmäinen niin loppujen lopuksi koko risteily porukka kerääntyi sitten mun valitsemaan paikkaan, kätevää, eikös? Siinä aseman edessä ilmeisesti oli polttarit meneillään ja tuleva sulhanen esitteli meille sitten tanssitaitojaan, hahah. Jatkettiin asemalta bussilla Tukholman keskusrautatieasemalle, jossa odoteltiin vähän aikaa, koska oltiin niin super ajoissa liikenteessä. Koska satama ei Tukholman taupauksessa ole ihan lähellä kskustaa, niin otettiin metro lähimmälle metroasemalle. Sieltä jotkut laiskimukset halusivat ottaa vielä bussin laivaterminaaliin. Itseäni idea ei oikein innostanut, joten käveltiin sitten pienellä porukalla satamaan, joka ei oikeasti ollut yhtään kaukana, matka kesti ehkä maksimissaan 10 minuuttia. Ja sitten taas perillä odoteltiin että laiva lähtee. Omista hyttikavereista en tiennyt etukäteen ketään, nimetkään ei kuulostanut tultulta mutta olivat kaikki kyllä ihan älyttömän mukavia tyyppejä. Kierreltiin laivaa yhdessä ja oltiin super pettyneitä siitä, että tax free aukesi vasta parin tunnin kuluttua. Pettymyksen määrä vain kaksinkertaistui kun päästiin vihdoin tax freehen ja tadaa…. alkoholin myynti alkoi vasta pari tuntia myöhemmin. Yhyy, tyypilliset opiskelijat. No, eihän siinä sitten muuta kun aikaa tappamaan.  Itse olin taitavana tyttönä ottanut kamerankin mukaan, mutta muistikortti oli jäänyt koneeseen, no hupsista. Laivamatka meni tällä kertaa ihan kivasti, pitkästä aikaa ilman yöllistä ”apua mä en saa henkeä”-paniikkia. Mutta merenkäynti olikin sitten aika kovaa. Tanssilattialla ihmiset liikkui edes takaisin keinunnan mukana ja törmäilivät toisiinsa. Ei välttämättä kaikista mukavinta  biletystä. Ja mua tietenkin pelotti, että ”apua nyt tää laiva uppoo kun joku Estonia!!”. Jooh… Riikassa kello on ns. Suomen ajassa eli siis tunnin Ruotsia edellä, joten tietenkin onnistuin hätäilemään siitä, onko oma puhelin oikeassa ajassa. No oli se tietenkin.

Riikaan saavuttiin yhdeltätoista, jotenkin kovin aikaisin ei tarvinnut kiskoa itseään sängystä ylös. Sääennuste lupasi sadetta (ja paljon), joten oltiin kaikki vähän hermostuneita ja ärsyyntyneitä mahdollisesta kaatosateesta.  Riikassa ei onneksi satanut, joten oli ihan mukava kävellä satamasta keskustaan. Oli kiva, että seurueesssa oli joku, joka oli käynyt kaupungissa aiemminkin, eli ainakin yksi ihminen oli perillä siitä minne mentiin. Vaihteeksi vieraassa kaupungissa käyminen ei muuttunut shoppailureissuksi, mihin olen älyttömän tyytyväinen. Paitsi että olisin saanu käyttää ihania euroja, haha.  Päivä käytettiin kaupunkia kierrellen, nähtävyyksiä bongaillen ja keskustorilla ihmetellen. Tori oli ihan järkyttävän iso ja siellä oli vaikka mitä. Itse sain tietenkin päänsäryn ilmassa leijuvasta lihan ja kalan tuoksusta, hyiii. Päätettiin myös vähän turisteilla ja ostaa lippu St. Peter’s Churchin torniin, oli ihan kivat näkymät ja varmaan tuli myös ihan nättejä selfieitä. Koko reissu oli oikeestaan yhtä ”let me take a selfie”… ja varmaan voi arvata meikän mielipiteen asiasta, haha.
Kaloja keskustorilla
Näkymät kirkontornista
The House of Blackheads
Turisti-intoilun jälkeen mentiin yhden kaverin kaverin suosittelemaan ravintolaan syömään. Ja olikin hyvää ruokaa! Ja superhalpaa verrattuna esimerkiksi rakkaaseen Suomeen. Alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka ja ruokajuoma (tällä kertaa pelkkä vesi) maksoivat yhteensä vähän päälle 12 euroa (!!). Pitänee mennä Riikaan uudestaankin, etenkin syömään, haha. Ruokailun huippuhetki oli ehkä se kun yksi kaveri sai loistavan älynväläyksen ja tilasi shotin jotain erittäin vahvaa ja perinteistä viinaa. Tarjoilija toi shotin, joka tarjoiltiin yllättävän isosta lasista. Mutta eihän siinä vielä kaikki…shotin mukana tuli pala suolakurkkua. Eli vähän niin kuin tequila-shotti, mutta sitruunan sijasta suolakurkkua. Nam nam, mikä makuelämys. Ja sen kyllä näki kaverin naamastakin, ja me tietenkin tallennettiin koko episodi videolle. Priceless. Ennen laivalle paluuta käytiin ostamassa matkamuistot, käveltiin nättiä reittiä takaisin satamaan ja käytiin ostamassa halpaa alkoholia. Tai no, jotkut kävi… Riika on kyllä nätti kaupunki, nyt vaan ei ollut kaikista paras sää. Vanhan kaupungin alue oli pelkkää mukulakiveä, joten sai kivan jalkapohjahieronnan samalla kun tallusteli ympäriinsä.
Paluumatkalla pelattiin oikeastaan vaan korttia (myös ristiseiskaa, woop woop!) ja valitettavasti ajauduin jonkin sortin vesisotaan ranskalaisen kaverin kanssa, upsis.  Tax freestä tuli ostettua perinteiset laivakarkit taas kerran. Bussi satamasta rautatieasemalle oli ihan tuskaisen täynnä. Junamatka kotiin oli sitten aika väsynyttä meininkiä, hyvä kun jaksoi sitten edes kotiin pyöräillä älyttömän painavan repun kanssa. Maanantaina laiskotti ymmärrettävästi koko päivän, onnistuin kuitenkin raahautumaan yliopistolle ja siivoamaan kämpän edes hieman edustavaan kuntoon. Koska tiistaina saapui vierailija.
Risteilyporukka!

Storasystern i Uppsala
Tiistaiaamuna ennen luentoa tuli vähän huolestuttavaa viestiä siskolta: ”en oo ihan varma ehinkö ees lennolle kun vr taas sekoilee”. No niin…venaa rauhassa, kyllähän tää tiedetään. Mutta eipäs ollu ihan normaalit sotkut tällä kertaa, vaan joku oli jäänyt junan alle. Vieläpä ihan lähellä J-townin matkakeskusta. Mikä tuuri! No mutta sisko ehti kuitenkin junaan ja lennolle. Jaaaa sitten tulikin seuraava ongelma- meikäläisen prepaid. Tietenkin saldo loppui juuri sopivasti tiistaina, eli eipä siinä sitten soitella/laiteta viestejä kellekään, etenkään suomalaisiin numeroihin. Huippua. Ja edes liittymän lataaminen ei jostain syystä tähän ongelmaan auttanut, joten kun tulee viestiä että ”apua missä mun pitää jäädä pois”, niin onhan se hyvä jättää toinen oman onnensa nojaan. Sori Anna :D Luotto oli kuitenkin kova ja totta kai löydettiin toisemme Uppsalan asemalla, jee hyvä me! Seuraava missio oli gästkortin hankkiminen, jossa menikin vähän pidempään kun ajattelin. Oli nimittäin jonoa, koska kaikki haluaa jo vieraskortteja vappua varten, logiskt. Kun oltiin suunnistettu mun kämpälle ja käyty kaupassa lainatulla pyörällä (kiitos Anu pyörän lainaamisesta!), ajateltiin lähteä hampurilaisille GH:lle. No mutta voihan sfkhasdläö, ei burgereita just sinä päivänä, murr! Sitten pari muuta osakuntaa oli tupaten täynnä joten Maxiin siis, haha. Mutta oli sielläkin sapuska ihan ok, naureskeltiin vaan (taas) sille systeemille.

Keskiviikkona kutsui STOCKHOLM! Ja koko päivä vaan käveltiin ympäriinsä auringon paistaessa kivasti. Ajattelin, että varmasti eksytään kun meijän molempien suuntavaisto on aika lailla olematon. Aluksi etsittiin jostain kahvila aamupäiväfikalle, sitten yritettiin shoppailla, mutta jotenkin ei ollut intoa kaupoissa kiertelyyn. Suunnistettiinkin sitten vanhaan kaupunkiin ja turistikuvailtiin oikein urakalla. Kapeilla kaduilla tallustellessa tuli vähän nälkä ja sitten vaan syömään taas. Tällä kertaa valittiin ruotsalais-italialainen ravintola. Niinpä- mitä ihmettä? Itse olin tylsä ja söin vaan pitsaa, blondimpi versio tilasi lihapullat. Oli hyvää ruokaa ja sitten jaksettiin taas vähän aikaa pyöriä kaupoissa ja ostaa hölmöjä turistimuistoja (nyt on sitten se Ruotsin lippu ommeltavaksi rakkaisiin haalareihin!!). Shoppailusaldo jäi nyt tällä kertaa aika köyhäksi, mukaan tarttui mulle vaan yhdet farkut ja yksi rannekoru. Toisaalta ehkä vaan ihan hyvä, heh. Selvittiin Uppsalaan takaisin ja ilta vietettiin vielä kuvaillen joen rannassa turistikuvia. Eipä ollu mikään otollinen valaistus huippuvalokuville, mutta mitäs pienistä.

Torstaina oli sitten Uppsala-sightseeing. Käveltiin ympäri keskustaa, käytiin tsekkaamassa pinkki linna ja siellä vähän taas oli tuulista, näytin meijän hienon kampuksen ja sitten kurkattiin vielä nopeasti kirkkoonkin. Eihän siellä mitään niin jännää ollut, haha. Taas kerran yhden fikan jälkeen suunnistin luennolle eli siis jätin siskon ihan yksin vieraaseen kaupunkiin, woooouu. Luento oli yllättäen tylsä ja osallistumisprosentti vähäinen pääsiäisen takia, olis siis voinu itekin skipata. No ei nyt sentään. Kotiin mentiin kaupan ja system bolagetin kautta, koska illalla kutsui taas Stocken. Käytiin kaverin luona aloittelemassa ja pelaamassa taas sitä hiton samaa fiksua korttipeliä jota täällä aina pelataan. Bileet meni ihan tavalliseen tapaan, oli ihan kauheesti tuttuja liikenteessä ja kaikki halus tavata mun siskon. Annakin huomas, että täällä Ruotsissa miehillä on selkeä pukeutumiskoodi: kauluspaita ja hiukset geelillä sivuun. Eihän sitä nyt kovin hankala ole huomata.
Perjantaina vähän myöhäisemmän herätyksen jälkeen päätettiin suunnata Gamla Uppsalaan. Meillä kävi hyvä tuuri sään suhteen, sillä aurinko paistoi ja oli selkeää vielä meijän vierailun aikana, mutta myöhemmin satoikin sitten ihan kunnolla. Gamla Uppsalan kirkko oli aika söpö ja kukkuloilla oli taas kiva kiipeillä, vaikka ilmeisesti niin ei sais tehdä. Kahvilassa tilattiin belgisk våffel med grädde. Nam nam, oli niin hyvää! Päivän toinen ns. turistireissu oli stadsträdgårdeniin katsomaan Pekka Töpöhäntää ja gula stigenille ihmettelemään Sten Sture-monumenttia mäen päälle. Joka puolella vaan oli pääsiäispuita ja muuta pääsiäistavaraa, aika hassua. Takaisin tullessa luovutettiin lainapyörä eteenpäin ja käytiin eväsostoksilla lähi-Icassa. Syötiin myös ensimmäiset mansikat, kun ne oli yllättävän halpoja. Naurettiin myös Twilightille, kun se tuli telkkarista. Ei pystynyt kuitenkaan katsomaan kyseistä leffaa loppuun, koska lauantaiaamuna kello soi jo viideltä, yök. Saatoin sitten Annan asemalle, vaikka olishan se sinne itsekin osannut, haha. Mutta näköjään ”no good deed goes unpunished” koska kun tulin takaisin kotipihaan niin pyörän toinen jarrukaapeli napsahti poikki. Just my luck.

"Loma" + paluu arkeen- pikakertaus viime viikosta
Lauantaina yllättäen laiskotti, mutta sain sentään raahattua itseni salille. Sunnuntaina oli bbq-päivä. Ja nimenomaan lähes koko päivä. Mä olin tällä kertaa ainoa tyttö porukassa eli se oli vähän niin kuin me and my boys, haha. Oltiin ulkona kahdesta kahdeksaan, koko päivän oli ihan tosi lämmintä, ihanaa. Saatiin jopa grilli syttymään ilman sytytysnestettä, hyvä me! Tosin voi varmaan arvata, että mä vaan seurasin vierestä. Oli hyvää ruokaa ja seuraa, jutut nyt jäi vähän alemmalle tasolle, mutta ei siitä sen enempää. Pelattiin myös futista paljain jaloin, tuntui niin hassulta pelata pitkästä aikaa! Mutta futisikävä vaan kasvoi… Oli tosi kiva sunnuntai, vaikka taas jäi koulujutut tekemättä, niin kuin lomalla yleensä. Mutta mitäs pienistä. Maanantaina onnistuin taas lähtemään salille, vaikka vähän epäilyttikin, haha. Myös tiistaina oli salipäivä, tällä kertaa testasin jälleen kerran uutta ryhmäliikuntaa. High intensity intervall training, huh. Iltapäivällä kaverit lähti roadtripille, mutta sitä ennen syötiin yhden kaverin synttäreiden kunniaksi kakkua auringonpaisteessa. Tiistain kruunasi pitkästä aikaa bileet snerikellä, tällä kertaa ei ollu niitä tuttuja hirveesti. Ja keskiviikko meni sitten koomassa. Ja eilinen ”opiskellessa”, muuten vaan olin menossa luennolle väärään aikaan ja ihan väärään luokkaankin, että oonkin taitava. Luennon jälkeen vietettiin iltapäivä Fyrisån rannalla auringonpaisteessa ja syötiin kesän ekat pehmikset! Kyyläiltiin myös kun yhtäkkiä paikalle ilmestyi neljä paloautoa ja poliisiauto.. ei me koskaan saatu tietää, että mistä oli kyse. Näytti kuitenkin olevan väärä hälytys, mutta silti porukkaa tais kiinnostaa kun ei oltu ainoat kyylät joen rannassa. Ja ostin taas lisää treenivaatteita, voi hyvänen aika mitä tää salilla käyminen tekeekään mulle…

Noh, siinä taisi olla tällä kertaa tämä maratonpostaus. Anteeksi sekavasta tekstistä. Ja ihan varmasti unohdin jotain tärkeitä ja kivoja juttuja, niin kuin aina. Tänään vuorossa salitreeniä, vuokranmaksua, luento ja jotain kivaa ehkä? :D Valborg on ihan kohta jo täällä, kääk! Oon niin innoissani ja samalla jännittää, omat suunnitelmat vieläkin ihan pimennossa, mutta tuskin ihan toimettomaksi tarvitsee jäädä. Ihan liikaa vaihtoehtoja, mutta eiköhän me pärjätä. Seuraava postaus saattaakin olla sitten meidän vappuseikkailuista Uppsalassa, joten varautukaa!