tiistai 13. toukokuuta 2014

...en gång på svenska



Hej hej!

Nu är det äntligen dags att ni får läsa mitt första inlägg på svenska, så spännande! Nej, det är inte alls spännande eftersom jag tvekar mina egna kunskaper i svenska hela tiden. Men i alla fall har jag bestämt mig innan jag skapade min blogg att jag måste skriva på svenska. Så… förlåt redan på förhand om alla möjliga grammatikfel som kommer att göras i den här texten. Jag försöker göra mitt absolut bästa!
Som ni alla kanske vet, min tid i utbyte börjar ta slut. Och om jag hade glömt det, ville rikshem (hyresgivaren) ännu påminna mig och alla andra utbytestudenter om att vi måste lämna Sverige och åka hem. Inte alls kul att få ett brev som säger ”MOVING OUT”. Jag vill inte tänka på detta. Så tack så mycket för brevet, jag kommer ju ihåg att det finns bara en månad kvar i Sverige. Som sagt många gånger, jag saknar mina härliga vänner, familj och hobby hemma i Finland och kan inte vänta att flytta till min egen lägenhet men jag skulle vilja ha mer tid med mina nya vänner och Uppsala också. Uppsala är en riktigt vacker stad, mycket vackrare än min kära Jyväskylä. Nu har det varit bara regn och moln några dagar, men jag hoppas (och också tror) att det blir bättre om ett par dagar. En bra sak finns om regnen och det är att man har mer tid att studera. Förstås är det inte riktigt så att man bara studerar om det regnar, åtminstone inte för mig. Jag bara sitter inomhus och dricker te medan jag tittar på HIMYM igen och igen. 
 Om jag skulle vara i Finland just nu, skulle jag inte ha mycket att göra för mina universitetskurser. Alla tentor och kursuppgifter skulle vara gjorda redan nu. Men nej… så är sakerna tyvärr inte här i Uppsala. Jag har massor av olika uppgifter och tentor att göra. Kanske kan jag lista dem för ingen speciell orsak, haha. Så det finns 3 tentor kvar- den första handlar svenskans fonologi och skulle vara ganska lätt för mig (men vi får se idag…), den andra är den 23 maj och då måste vi skriva någon slags skrivuppgifter (referater och sådant) för att visa våra skriftkunskaper i svenska vilket borde också vara lätt, och den tredje och sista tentan handlar språksociologi- ganska lätta saker, men inte på svenska, haha. Förutom alla tentor har jag också några kursuppgifter att göra- några är mycket mer irriterande än de andra. Idag har vi en artikelredovisning och då måste man också lämna in bokrecensionen. Men det är inte en riktig recension av boken, för vi måste läsa en bok av språkminoritetsliv i Sverige. Därför är det viktigare att kunna jämföra boken med teorin och sakerna som vi har lärt oss i kursen. Intressant, eller hur? Också skulle vi kunna säga vad vi har lärt oss från boken, faktiskt ingenting, tycker jag.  Jag har berättat redan tidigare om samma kursens PM… att hitta en flerspråkig högstadie/gymnasieelev och intervjua och följa dem och sen skriva om vad vi observerade och fick veta om denna elev.  På fredag gick vi till ett gymnasium här i Uppsala och fick många frivilliga till intervjun, en riktig överraskning för mig! Men kort sagt, nu har jag någonting att skriva om så den svåraste delen av uppgiften är redan gjord. För Språk och samhälle ska vi göra också ett fördjupningsarbete som handlar om muntlig kommunikation i vardagslivet. Vi har en grupp av tre personer och vårt ämne är hälsningsfraser i olika situationer. Och sist finns det en bokrecension till- en riktig traditionell bokrecension den här gången. Oj då… Men den 5 juni är jag klar med alla uppgifter och tentor! 
På veckoslutet ville jag resa med några mina vänner till Göteborg, men som vanligt hade jag för mycket läxor att göra. Men det betyder inte att man inte kan festa, haha. På torsdag var det dags för Stocken (igen) och på fredag ät vi en härlig middag tillsammans med några vänner. Till dessert hade vi mämmi (eller memma på svenska) som min vän hade tagit med sig från Finland. Och jag var riktigt överraskad över att man kunde äta den! Eller naturligtvis inte mycket men det fanns bara en eller två som verkligen hatade denna finska specialitet. Jag tycker inte om mämmi heller, men jag tycker att jag måste äta den åtminstone ett par tesked varje år. På fredag fanns det en födelsedagskalas i Flogsta. Tillsammans med festen hade vi en internationell middag (international dinner) som var en slags uppmaning för mig. Alla traditionella finska rätter är mest komplicerade och långsamma att preparera. Och de smakar inte så riktigt bra, tycker jag. Så därför bakade jag kanelbullar (eller korvapuustit som de heter på finska). Och de smakade väldigt goda, fick jag höra! Nu är jag så stolt över mig själv och mina bakningskunskaper. Hela middagen var uppmärksam och jag blev förtjust i rätter som jag aldrig hade hört om. Efteråt gick vi upp på taket och det var kanske den bästa saken med hela kvällen. Landskapet såg ju otroligt vackert ut.  Sen var det dags att bara festa och ha det roligt.
 De två sista dagarna har jag bara förberedd mig för kursuppgifter och tentan. Vi får se hur de lyckas! Igår besökte jag tandläkaren… igen. Jag fick bedövning (igen) och röntgenbilder togs av mina tänder. Som resultat måste mina visdomständer opereras bort, men jag vill inte att det ska hända här i Sverige utan hemma i Finland (förstås).

Hejdå!

-Anniina

PS. Jag bokade min flygresa tillbaka till Finland! Men ska ändå inte berätta när… det får vara en liten överraskning.
På tandläkarmottagningen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti